۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۱۲

با مهر انتخاب کنید

نادرقلی ابراهیمی

نادرقلی ابراهیمی

اراک- «نادرقلی ابراهیمی» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنید؛کارآمدی و شایسته‌گزینی» پیوست.

استان: مرکزی

حوزه انتخابیه: اراک، کمیجان و خنداب

شعار انتخاباتی: مجلس کارآمد ایران سرآمد


رزومه:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، رئیس هیأت مدیره جهاد نصر استان مرکزی و دبیر ستاد و برنامه ملی توسعه فناوری‌های آب و شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری

سوالات ملی:

مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس چیست؟

مجلس کارکرد جمعی و فردی دارد و باید اذعان داشت که ۱۱ هزار قانون در مجلس داریم و آنگونه که انتظار می‌رود کاربردی نیستند و نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید چه اقداماتی انجام دهد؟

در این رابطه نماینده باید توانایی لازم را داشته باشد در غیر این صورت قوانین به درستی اعمال نمی‌شوند. برای نظارت بر اجرای قانون و همچنین اصلاح مفاد قانون بسیار ضروری است که نماینده مجلس در تراز ملی و تراز تخصصی و تجربی را داشته باشد و صرف صلاحیت عمومی بدون تخصص، کافی نیست. یک کاندیدا زمانی که انتخاب می‌شود تنها نماینده حوزه انتخابیه خود نیست بلکه نماینده ۸۵ میلیون نفر است پس باید مراعات لازم در همه امور را داشته باشد و از این جایگاه به نفع خود استفاده نکند چرا که جامعه را دچار تنش می‌کند.

تعامل مجلس با سایر قوا چه تأثیری در پیشرفت کشور دارد؟

به فرموده امام راحل، مجلس در رأس امور است و می‌تواند برای سایر قوا قانون مصوب کند و یک بعد آن بحث نظارت است و باید اذعان داشت یک چهارم نمایندگان می‌توانند رئیس جمهور استیضاح کنند که این مهم نشان از جایگاه رفیع مجلس است،

نمایندگان چه مسئولیتی در قبال مردم دارند و در صورت کوتاهی چه پیامدهایی دارد؟

مسؤلیت پذیری نمایندگان در قبال مردم باید همواره مورد توجه باشد در صورتی که نمایندگان از این مهم غافل شوند چه پیامدهای منفی به همراه دارد؟
کاندیداهای مجلس باید جایگاه و منزلت نمایندگی را بدانند چرا که رأی مردم امانت است و مجلس باید کارکرد ملی و فراملی داشته باشد.

سوالات استانی:

با توجه به اینکه استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور است و طی سال‌های اخیر واگذاری‌های غیر اصولی صورت گرفته در این راستا چه برنامه‌هایی دارید؟

مهم‌ترین بحث در خصوص صنعت، تکمیل ارزش زنجیره صنعت است وقتی این اتفاق صورت بگیرد متوجه اهمیت حلقه‌های مفقوده ارزش آفرینی پولی و فنی و فناوری برای بهره وری صنعت می‌شویم.

در این زنجیره باید تلاش کنیم داشته‌ها و نداشته‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در حوزه داشته‌ها چه گام‌هایی می‌توانیم برای بهره وری برداریم؟

در این رابطه ضرورت دارد قانون‌ها را مورد بازنگری قرار دهیم و بیندیشیم که آیا آنها مانع هستند با تسهیل گیری دارند؟

به اعتقاد من؛ متأسفانه این نگاه زنجیره‌ای در بخش صنعت مغفول مانده است. اکنون ۴ هزار واحدصنعتی کوچک و متوسط و تعدادی صنایع بزرگ در استان فعالیت دارند و با توجه به تأثیری که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌توانند در بهره وری واحدهای بزرگ داشته باشند می‌طلبد تعامل سازنده‌ای میان آنها اتفاق افتد اما متأسفانه در حال حاضر این تعامل در کم رنگ ترین شرایط خود قرار دارد.
همین موضوع سبب شده صنعت ما سیر نزولی فزاینده ای داشته باشد که اشتغال و تولید را با یکدیگر در برمی‌گیرد.

از سویی؛ حداقل دو دهه است که صنایع ما با فناوری و تکنولوژی با عمر بیش از ۵۰ سال فعالیت دارند و این امر سبب شده رقابت پذیری بر فضا حاکم نباشد که تبعات منفی به دنبال دارد همچنین ذکر این نکته ضروری است که در قانون جهش تولید دانش بنیان ماده ۱۱ بند ب و ت به استفاده از فرصت‌های مالیاتی، تکمیل فناوری واحدهای صنعتی و سایر واحدهای کشاورزی اشاره شده است اما نگاهی به وضعیت استان نشان می‌دهد که در صنعت استان این بندها مورد غفلت قرار گرفته است. بخش دیگر چالش‌های صنایع در حوزه تأمین است که به اعتقاد من می‌توان از طریق بازچرخانی این مشکل را حل کرد. در ارتباط با بحث فضای سبز و و کاشت درخت که به منظور کاهش آلودگی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در دستورکار قرار گرفته است می‌توان اقداماتی را مدنظر قرار داد. از جمله اینکه واحدهای صنعتی می‌توانند از محل منابع مالیاتی با همکاری منابع طبیعی در راستای توسعه فضای سبز مشارکت داشته باشند.


استان مرکزی یکی از شهرهای آلوده کشور است برای آلودگی اراک چه برنامه‌ای دارید؟

در این خصوص باید ریشه یابی اساسی انجام گیرد،
اکنون می‌دانیم که مازوت سوزی نیروگاه، تعددحمل و نقل و صنایع اطراف بخصوص صنایع ریخته گری از مهمترین علل الودگی است به گونه‌ای که تولیدات مازوت اراک زیر نیم درصد سولفات تولید می‌کند. در این زمینه؛ راهکار اجرایی اختصاص یک نگرش جدید و اراده جدید برای تغییر مازوت سازی است. امروزه در کشورهای توسعه یافته بخصوص کشورهای اروپایی، شرکت‌های تولید انرژی با رعایت استانداردهای لازم در مرکز شهر فعال هستند و این امر نشانگر آن است که اگر استانداردها لحاظ شود و علاوه بر آن توسعه فضای سبز با هدف کاهش آلودگی در اولویت قرار گیرد همنشینی صنعت و شهر غیرممکن و خطرآفرین نیست.
از جمله مشکلات دیگر؛ معضل چندساله ترافیک در اراک است که در این خصوص ایران خودرو و سایپا مسول هستند که تولیدات آنها با استانداردها فاصله دارد. در خصوص تولید سوخت و انطباق آن با یورو ۵ و یورو ۶ هم پالایشگاه‌ها باید جوابگو باشند و وزارت نفت و صنعت باید بر آن نظارت کنند.
در زمینه مسیرهای تردد هم ایجاد خطر متروی امیرکبیر- اراک- مهاجران مورد نیاز است.

استان مرکزی به لحاظ گل و گیاه در کشور مطرح است برای تقویت نسبی این مزیت برنامه شما در این خصوص چیست؟

استان مرکزی به واسطه تولیدات کشاورزی و صنعتی ارز آوری بالایی داشته در حوزه کشاورزی در حوزه گل و گیاه بالاترین ارز آوری را دارد. در زمینه صیفی‌جات هم از وضعیت خوبی برخوردار هستیم که همه اینها مزیت رقابت پذیری محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته مصوبه دولت در خصوص ایجاد مجتمع گل و گیاه زینتی، پایانه صادراتی و اخذ مجوز هوایی برای ارسال از اراک داشته‌ایم که مسکوت مانده و نیازمند احیا است.

کد خبر 6040764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha